۱۳۸۸ اسفند ۱۸, سه‌شنبه

اَيری اوتوراق، دوز دانيشاق (نگاهی منصفانه به داوری بازی تراکتور-سپاهان)

از جمله مواردی که بعد از بازی سپاهان-تراختور بازتاب گسترده در وبسايتهای مختلف هواداران داشت، اعتراض به نحوه داوری مسابقه بود. تيترهايی همچون «یک امتیاز برای سپاهان, مبارک داوران» يا اظهار نظرهای مربيان تراختور بعد از بازی طوری بود که هر کس بازی را نديده باشد فکر می‌کند سپاهان به کمک داور توانسته بازی را مساوی کند. اما می‌خواهم به استناد مثل ترکی «اَيری اوتوراق، دوز دانيشاق» نگاهی عاری از تعصبِ تيمی به اين مساله بياندازم. قبلا هم اين را عرض کنم که اعتراض به داوری جزئی از فوتبال است و تا آنجا که اين اعتراضات شکل جنجال آفرينی پيدا نکند طبيعی است و اشکالی ندارد (اعتراضات مسولين تراختور هم فارغ از جنجال آفرينی بود).
تيم داوری مسابقه‌ی تراختور-سپاهان به نظر من عملکرد قابل قبولی داشت. جهانبازی چند بار اشتباه سوت زد. اما اين اشتباهات يکطرفه نبود. بعضا به ضرر تراختور بود و بعضا به ضرر سپاهان. به عنوان مثال، در صحنه‌ای درست قبل از به ثمر رسيدن گل تراکتورسازی، بازيکن تراختور روی احسان حاج صفی خطا کرد ولی داور اين خطا را نديد تا همان توپ در برگشت به گل تراختور تبديل شود. بزرگترين اشتباه داور به نفع سپاهان هم صحنه‌ای بود که توره کارت زرد گرفت. اگر توره بازیکن تراکتور را بدون توپ زده بود که باید اخراج می‌شد. ضمنا يکبار هم توره توپ را بعد از سوت داور زد که ميتوانست کارت زرد دوم را هم به همراه داشته باشد. اشتباه ديگر داور که به ضرر سپاهان بود صحنه‌ای بود که جهانبازی آفسايد ابراهيمی را نديد. در اين صحنه که در دقايق انتهايی بازی بود، ابراهيمی در شرايطی که قبل از ارسال توپ جلوتر از بازيکن سپاهان بود، در پشت سر مدافعان صاحب توپ شد و در يک فرصت عالی تک به تک با رحمتی قرار گرفت اما ضربه‌ی وی وارد دروازه نشد.
در کل اشتباهات داوری يکطرفه نبود. بنابراين جا دارد که مسولين تراختور و تماشاگران فهيم آن در مباحث بعد از بازی به اين نکات دقت کنند و به اعتراض بی‌پايه و مدرک دست نزنند. مهمترين ضرر اين نوع اعتراضات آن است که پس فردا در صورتی که واقعا هم حق تراختور خورده بشود باور حرفهای اعتراضی ما را مشکل خواهد کرد.
البته همانطور که عرض کردم مسولين و تماشاگران نهايتا توانستند با تلطيف فضا جلوی پديد آمدن بحران را بگيرند اما با توجه به جو احساسی ورزشگاه بايد بهتر از اين عمل ميکردند. يک نکته هم خدمت مدير عامل زحمت کش باشگاه آقای شفق عرض می‌کنم. جناب آقای شفق، همانطور که خودتان به فردوسی پور گفتيد، تراکتورسازی هر تيمی نيست و با تيمهای ديگر فرق دارد. پس شما هم بايد با مدير عاملهای ديگر فرق داشته باشيد. اگر قائم مقام باشگاه صبا باطری در برنامه نود به جای طرح درست اعتراضش وارد مباحث بيهوده می‌شود، شما بايد بهتر عمل کنيد. مثلا وقتی به فردوسی پور ميگوييد صحنه‌های مورد دار را نشان نداده است (که تا حدی هم درست گفتيد) بايد پشت بند آن بفرماييد که اين صحنه‌ها مربوط به دقايق فلان و بهمان بازی و روی اين مسائل بوده نه اينکه کلی گويی نماييد. شما بايد فردوسی پور را خوب بشناسيد و اگر به برنامه نود ميرويد با آمادگی کامل تشريف ببريد.
در پايان اين را به همه هواداران فوتبال (مخصوصا هواداران سرخابی و تيمهای ديگر) عرض می‌کنم که سپاهان تيم خوبی است. هم پول خوبی دارد و هم مربی کاربلدی. بردهای اين تيم را به داوران ارتباط دادن درست نيست. ما ايرانيها کلا با موفقيت رابطه خوبی نداريم. برای همين هم موفق‌ترين افراد جامعه ما عمدتا محبوب مردم نيستند (علی دايی و قلعه نوعی نمونه‌های بارز اين مساله هستند). با سپاهان مهربانتر باشيم. آنها تيم موفقی بوده‌اند همين!

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

۳ نظر:

  1. دمت گرم بی طرفی بهترین کار است

    پاسخحذف
  2. باری اگر تیم ما قادر به نمایش یک بازی دیدنی از سوی و روحیه همبستگی و آزاده خواهی و حمایت از حق و رد و مقاومت در برابر ستم باشد ،نه تنها قادر به جذب اکثریت مردم آذربایجان بلکه تمام دوستداران فوتبال خواهد بود .کمیت مهم نیست کیفیت آرزوی من طرفدار تیم تراکتورسازی است-باشد که با بازی زیبا و جوانمردی در هر استادیوم ایران از هر ایل و نژاد پرچم سرخ پوشان آذری با احترام و تشویق مواجه گردد .تیم بارسلونا با فوتبال زیبا و آرمان ضد دیکتاتوری و ضد نژاد پرستی نمونه ما میتواند باشد.یاشا سن تراکتور به مفهوم عشق و طرفداری از سوی و احترام به حق و حرمت تیم حریف اگر از طرف ما مردم آذری رعایت گردد شک نیست که اگر پر طرفدارترین تیم نشویم ،بهترین خواهیم بود.باید به این جمع(فوتبال) که قادر به اشتراک من و تو میشود نه به سان یک قبیله بسته بلکه به مانند یک ارزش و آرمان مترقی مشترک بیاندیشیم ....علی دایی اگر محبوب نیست ذوب شدنش در ولایت ظلم و جهالت است!!!

    پاسخحذف
  3. "Kia61 گفت...
    علی دایی اگر محبوب نیست ذوب شدنش در ولایت ظلم و جهالت است"
    -------------
    موافق نيستم. علی دايی از معدود ورزشکاران بزرگی بود که حداقل در انتخابات اخير، علنا از شخصی حمایت کرد که مورد تایید حاکمیت نبود. نباید انتظار داشت دایی یک تکاور سیاسی باشد، اما دایی به هیچ وجه ذوب در ولایت این یا آن هم نیست. قلعه نوعی هم همینطور.
    متاسفانه به لحاظ فرهنگی، مردم ما رابطه خوبی با موفقیت ندارند و موفقیت یک ارزش در بین مردم محسوب نمی‌شود.

    پاسخحذف