۱۳۸۸ بهمن ۲۵, یکشنبه

سايه‌ی فوتبال بر سر ورزش آذربايجان

اين روزها تمام هم و غم رسانه های فعال در ورزش آذربايجان (چاپی يا اينترنتی) شده است فوتبال. عمدتا هم فوتبال يک تيم: تراختور! هر اتفاقی که درباشگاه تراکتور سازی روی می‌دهد چه فنی و چه مديريتی، از طرف همه‌ی رسانه‌ها تحت پوشش قرار می‌گيرد و توسط اصحاب مطبوعات و اهل فن و غير آن مورد تجزيه و تحليل واقع می‌شود. اين البته خوب و پسنديده است اما آيا يک دهم چنين حساسيت و پوشش خبری در مورد ورزشهای ديگر هم اعمال می‌شود؟ قطعا خير. بسياری از رسانه ها در آذربایجان حتی اسم ورزشکاران طراز اول رشته های ديگر را هم نميدانند چه رسد به اينکه بخواهند پيگير تغيير و تحولات اين رشته ها باشند. با پر رنگ شدن حوادث و اخبار مربوط به تراکتورسازی باقی ورزشها هر چه بيشتر به حاشيه رانده می‌شوند و اين به هيچ وجه به نفع ورزش آذربايجان نيست. اما چه بايد کرد و يا چه ميتوان کرد؟

قصد ما به هيچ وجه اين نيست که بگوييم چرا ورزشهای ديگر موقعيت فوتبال را ندارند. فوتبال پرطرفدارترين ورزش در همه‌ی دنياست و طبيعتا بيشترين ميزان پوشش خبری و حساسيت اجتماعی را هم خواهد داشت. اما نکته در اينجاست که نبايد با بزرگ شدن اخبار فوتبال، جای بقيه رشته ها در مجلات ورزشی ما تنگ يا به کلی حذف شود. بلکه بالعکس بايد تلاش کنيم تا از علاقه عظيم مردم به فوتبال برای تقويت ساير رشته ها استفاده کنيم. بطور مثال اگر سايتهای ورزشی نويس ما به دليل علاقه مردم به فوتبال مراجعان بيشتری دارند از جو ايجاد شده استفاده کنيم و اخبار و اطلاعيه های مربوط به ساير ورزشها را هم در اين بين به علاقمندان ورزش منتقل نماييم. در اينجا ميتوان عملکرد مناسب وبلاگ مشهور توپچو را مثال زد. اين وبلاگ گرچه متمرکز بر فوتبال است اما اخبار مهم ورزشهای ديگر را نيز تحت پوشش قرار می‌دهد.

به عبارت علمی‌تر بايد برای ايجاد يک رقابت مثبت بين فوتبال و ساير رشته‌ها تلاش  کنيم. به عنوان مثالی ديگر ميتوان به بهره گيری از جو مثبت ورزشگاه يادگار امام نيز اشاره کرد. هيئتهای ورزشی ديگر ميتوانند در ورزشگاه تختی و در شرايطی که دهها هزار نفر علاقمند به فوتبال هر هفته دور هم جمع می‌شوند از فرصت استفاده نموده و برنامه‌های ورزشی مربوط به فدراسيونهای خود را ترويج و تبليغ نمايند. در چنين حالتی است که فوتبال نه به عنوان يک عامل منفی، بلکه به عنوان کمکی برای رشد تماميت ورزش آذربايجان خواهد بود. رسانه‌های اينرنتی به قطع يقين می‌توانند نقش بسيار مثبتی در اين زمينه داشته باشند. بياييد دست در دست هم از تراختور به عنوان سکويی برای پرش ورزش آذربايجان به موقعيتهای بهتر استفاده کنيم. 
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر