۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

‌رقم‌هاي نجومي بازيكنان و دور زدن قانون در نقل و انتقال بازیکنان فوتبال

به نقل از سایت  آذربایجان اسپورت:
شايد انتقاد مرد سرد و گرم چشيده‌اي چون محمد مايلي‌كهن ، به خودي خود نشان‌دهنده وخامت اوضاع در افزايش بي‌رويه دستمزد فوتباليست‌ها باشد. مربي كنوني سايپا در تقبيح اين ارقام نجومي به ذكر يك مثال بسنده مي‌كند: «سال قبل 2 بازيكن خارجي كه هم‌اكنون در پرسپوليس هستند، از سوي يك مدير برنامه براي حضور در سايپا به من پيشنهاد داده شد و رقم آنها بين 150 تا 170 هزار دلار بود، اما من گفتم كه در كشورمان آن‌قدر بازيكن خوب وجود دارد كه مي‌توان از آنها استفاده كرد. وجدانم اجازه نمي‌داد كه از اين بازيكنان خارجي استفاده كنم در حالي كه تا پايان فصل هم 4 جاي خالي داشتم. ما مي‌توانستيم آنها را با 150 و 170 هزار دلار به سايپا بياوريم، اما اين كار را انجام نداديم. پس از آن ديديم كه همين بازيكنان با 400 هزار دلار سر از پرسپوليس درآوردند. مي‌بينيد كه هيچ حساب و كتابي نيست. براحتي هم آقايان بدون اين كه بازخواست شوند، جابه‌جا مي‌شوند. اين به خاطر اين است كه مديران ما با مسائل آشنا نيستند و البته مسائل ديگري وجود دارد كه نمي‌خواهم آنها را باز كنم.»
اوضاع در مورد بازيكنان داخلي از خارجي‌ها هم بدتر است، تا جايي كه شنيده مي‌شود سيدمهدي رحمتي در مذاكرات جديدش رقم يك ميليارد تومان را به عنوان پيشنهاد مطرح مي‌كند و محمدرضا خلعتبري هم با كمتر از 750 ميليون تومان راضي به پوشيدن پيراهن پرسپوليس نمي‌شود. نمونه‌هاي اينچنيني در بازار نقل و انتقالات فوتبال ايران كم نيستند، اما ظاهرا فدراسيون فوتبال هيچ طرح و برنامه‌اي براي مبارزه با اين افزايش سرسام‌آور دستمزد بازيكنان ندارد.تنها واكنش همان اظهارنظر‌هاي كليشه‌اي هميشگي است كه گاها از سوي اهالي فدراسيون فوتبال به گوش مي‌رسد.
علي كفاشيان، رئيس فدراسيون فوتبال در رابطه با تعيين سقف قرارداد براي بازيكنان و مربيان مي‌گويد: «امسال سقف قراردادها را هم براي مربيان و هم براي بازيكنان مشخص كرديم و فدراسيون با هر تيمي كه از اين قانون تخطي كند به شدت برخورد خواهد كرد!» به گفته او اين سقف قرارداد همانند سال گذشته 400 ميليون تومان است، اما در واقع هيچ تضميني وجود ندارد كه باشگاهي به آن عمل كند يا خير.واكنش سازمان ليگ هم در قضيه برخورد با افزايش بي‌رويه دستمزد بازيكنان چيزي شبيه به هماني است كه كفاشيان گفت. عزيزالله محمدي دراين باره مي‌گويد: «اگر سازمان ليگ در گزارشي كه از سوي ناظران خود دريافت مي‌كند متوجه مغايرت مبلغ پرداختي با رقم قرارداد شود، با آن باشگاه و بازيكن مربوطه به صورت جدي برخورد مي‌كند، ضمن اين كه قطعا سازمان‌هاي دولتي و صنعتي كه مقام مافوق باشگاه‌ها به حساب مي‌آيند اگر هم چنين مغايرتي را متوجه شوند، آنجا هم براي باشگاه و مسوولان آن باشگاه مشكلاتي به وجود مي‌آيد.»

اين تهديدات درحالي مطرح مي‌شود كه باشگاه‌ها و بازيكنان در فصول گذشته نيز با چنين خط قرمزهايي روبه‌رو بودند، اما حتي يك بار هم گزارشي از سوي ناظري دريافت نشد كه مثلا رقم دريافتي فلان بازيكن با رقم قرارداد او مغايرت دارد. حال آن‌كه دور زدن اين قانون، آنقدر در ميان بازيكنان و مديران باشگا‌ه‌ها رايج شده كه شايد از هر دو يا 3 قرارداد، رقم يكي غيرواقعي و صوري باشد.
در هر صورت حالا كه اهالي فدراسيون رقم 400 ميليون تومان را به عنوان سقف قرارداد تعيين كرده‌اند، مديران و بازيكنان ليگ برتري نيز توجه ويژه‌اي به اين عدد از خود نشان مي‌دهند. حبيب كاشاني از اين رقم به عنوان سقف قرارداد پرسپوليسي‌ها ياد مي‌كند، مديرعامل مس از رقمي كمتر از 400 ميليون تومان براي قرارداد يكساله با مرفاوي حرف مي‌زند و....
در اين ميان مديراني‌ همچون واعظ‌آشتياني هم پيدا مي‌شوند كه صراحتا مي‌گويند چون جان واريو راضي نشد كمتر از يك ميليارد تومان از استقلال بگيرد، قيدش را زديم! اما ديگر كسي از جمع اهالي فدراسيون فوتبال و ناظرانش پيگير اين مساله نمي‌شود كه وقتي چنين بازيكني، پيشنهاد 950 ميليون توماني استقلال را رد مي‌كند، پس با چه رقمي با مديران سپاهان به توافق رسيده است؟!
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر